Asiakaskokemuksena läsnäolon loiste

Submitted by aleksi on Mon, 05/22/2017 - 15:53

Tags

Kuva

Muistatko Sinä miltä tuntuu kun hyvä olo tarttuu? Kun kuulee ihmisten juttelevan iloisesti, nauravan ja innostuvan. Tulee hyvä mieli pelkästään siitä jaetusta kokemuksesta.

Minulla oli ilo saada tuollainen kokemus muutama päivä sitten astuessani työmatkallani sisään erääseen ihan tavallisen näköiseen kahvila-leipomoon. Tarkoitukseni oli pikaisesti poiketa, käydä veskissä ja ottaa mukaan kuppi kahvia. Miten kävikään?

Aukaistessani oven, jono oli pitkä ja sen toiselta puolelta kuului iloista naurua, monenlaista hassua jutustelua ja fiilis oli aivan käsin kosketeltavan hauska asiakkailla ja tiskin takana olevilla ihaNaisilla tyypeillä. Selvästi aika moni jonottaja oli ollut täällä ennenkin, jutut kuulostivat niin luontevilta ja vitsit lensivät leppoisasti. Jäinkin kuulostelemaan sitä hurmaavaa rupattelua ja samanaikaisesti katselemaan vastaleivottuja leipiä hyllystä. Nautin vaan siinä olemisesta. Minut oli yllätetty positiivisesti, tehty vaikutus asiakkaaseen, saatu aikaan wow-efekti. Tapahtui jotain sellaista mitä en odottanut noin lähtökohtaisesti.

Tässä lienee asiakaspalvelun yksi ydin. Miten yllättäisimme asiakkaamme, miten hän saisikin paljon enemmän kuin hän on ajatellut saavansa. Miten synnyttäisimme kokemuksen mitä hän ei hevin unohda? Voisiko arjen keskellä, ihan vaan tavallisessa palvelussakin olla jotain luxusta mukana? Mitä se sitten oikeasti on…ei kimallusta, ei kultaa, ei suuria tiloja tai mahtavia lupauksia. Olisiko se Loistavaa Läsnäoloa…

Asiakaskokemus syntyy aina ihmisten välillä ja ihmisten toimien seurauksena, tavalla tai toisella. Kokemus syntyy jokaiselle ihmiselle hänen omien tuntemustensa kautta, vuorovaikutuksessa toisen tai toisten kanssa. Mitä me siinä tilanteessa ehkä eniten aistimme? Läsnäolon, sen, onko se ihminen, jonka kanssa asioimme, oikeasti siinä. Läsnäolo loistaa kun se on olemassa. Sen tuntee, sen aistii ja sen mukana syntyy kokemus siitä, että tässä hetkessä minua palveleva ihminen on vain ja ainoastaan minua varten. Tulen kuulluksi, tulen nähdyksi ja tulen palvelluksi. Olenpa sitten asiakkaana leipomossa, terveyskeskuksessa, virastossa, kaupassa, neuvolassa, päiväkodissa tai missä vain. Loistavasti läsnäoleva palvelu voi parhaimmillaan synnyttää luxuksen asiakaskokemukseen. Näin kävi minulle tuolla pienessä kahvilassa.

Kun seisoin siinä jonon vierellä kuunnellen iloista meininkiä, miltei jo unohdin miksi alun perin olin poikennut sinne. Fiilis vei mukanaan. No, muistin ja maltoin poistua hetkeksi siitä, tosin vain palatakseni äkkiä takaisin. Kun oma vuoroni tuli, rupattelu jatkui luonnikkaasti myös minun kanssasi, ensikertalaisen.  Iloiset naiset olivat selkeästi innoissaan omasta työstään, ylpeitä siitä ja kertoilivat pulppuilevasti kaikesta. Niin luonnollista, niin uskottavaa, ei mitään päälleliimattua. Juuri sellaista kuin vain paras palvelu voi olla ja vielä vähän päälle. Jokaisesta loistavasta lauseesta kuului niin heidän oman työnsä kuin asiakkaan arvostaminen. Kun kehuin heidän fiilistään ja kerroin miten iloiseksi se minut teki, miten tunnelma oli aivan riemastuttava, heidän loistonsa senkuin lisääntyi. Syntyi sykähdyttävä asiakaskokemus.

Muistammehan aina kertoa myönteiset kokemukset toisillemme, antaa palautetta, kehua. Hyvä olo tarttuu ja iloa ei koskaan maailmassa ole liiaksi. Tehkäämme jokainen omassa työssämme arjesta luxusta omalla toiminnallamme, antakaamme Loistava Läsnäolon kokemus asiakkaillemme. Jokainen meistä on oman työnsä ruorissa. Luokaamme laatua, loistoa ja hyvää mieltä!

”Jos Sinulla on mahdollisuus tehdä joku iloiseksi, Tee Se. Tämä maailma kaipaa enemmän sellaista.”

Pidetään yhteyttä!